Wartaal?

Vandaag begon er iemand tegen me te praten. Ik verstond hem nauwelijks en wat ik wel verstond kwam onsamenhangend over.

Zeven miljoen jaar geleden is er iets in Australië begonnen en we komen er allemaal nog wel achter.
Hij vond het logisch dat ik ‘m niet verstond want hij spreekt alle talen van de wereld door elkaar.
Overal waar hij is geweest was oorlog. Hier in Nederland binnenkort ook, dat kan niet anders.
Alle oorlogen die hij heeft meegemaakt zijn de schuld van witte mannen. Sinds de witte mannen overal op de wereld zijn opgedoken is er oorlog overal waar ze kwamen. Of er kwam oorlog nadat ze waren vertrokken.
Alle witte mensen hier hebben geld. Veel geld, want alles is duur en iedereen heeft een huis en kan eten kopen. Waar hij geboren is hebben ze geen geld, maar wel te eten. Dat hoefden ze nooit te kopen, het was er gewoon. Maar daar hebben de witte mensen een eind aan gemaakt. Waarom krijgen alle witte mensen hier zomaar geld?
Oh ja, die haat aan Joden. Joden kwamen naar Afrika en er was niks aan de hand. Toen kwamen er ook moslims en die maken niet echt oorlog, die maken alleen maar mensen dood die niet zoals hun zijn. En de witte mannen gaan daar dan weer oorlog mee voeren.

Etc.

Een dakloze uitgeprocedeerde illegaal met psychische problemen, gok ik.

Een halve liter Coca Cola en een pakje sigaretten was niet genoeg. Hij wilde geld. Voor brood. Ik gaf ‘m 2 euro. Het was volgens hem niet genoeg. Brood was wel 10 euro zei hij. Ik gaf ‘m nog een euro en probeerde uit te leggen dat hij dan best een half brood en iets erop zou kunnen halen.

Aan z’n ogen zag ik dat hij liever een bolletje wit of bruin wilde. Die zijn in deze buurt inderdaad ongeveer een tientje.

Geef een reactie

